Journal of Media and Communication Studies Vol. 4(3), pp. 35-45, March 2012

Available online at http://www.academicjournals.org/JMCS
DOI: 10.5897/JMCS11.082
ISSN 2141-2545 ©2012 Academic Journals

Full Length Research Paper

Cross-national content analysis of the coverage of the
2008 Russia-Georgia conflict

Petya Eckler! and Yusuf Kalyango®*

'School of Journalism and Mass Communication, University of lowa, lowa City, IA 52242, lowa, United States.
%|nstitute for International Journalism, Ohio University, Scripps School of Journalism, 205 Scripps Hall, Athens, OH
45701, United States.

Accepted 8 February, 2012

This study compares media framing of the Russia-Georgia conflict across leading news outlets in
Romania, Bulgaria, Ukraine and Russia. A content analysis of 288 stories from eight news media
outlets in these countries examined two major frames — reactionary depiction and partisan alignment.
Results show that Russian and Ukrainian news outlets covered the conflict through the partisan
alignment frame but with different categories from it. Romanian news outlets covered events with a
reactionary depiction frame, while the Bulgarian news outlets covered the conflict with both frames.

Key words: Media framing, conflicts, Russia, Georgia, reactionary depiction, partisan alignment.

INTRODUCTION

On August 8, 2008, after a long period of escalating
tensions, Georgian and Russian military forces clashed
in Georgia’s separatist region of South Ossetia. The
conflict lasted for only five days and some called it a
“little war,” by the standards of modern warfare, but one
that “shook the world” (Asmus, 2010: 4). This war was
significant for the wider Black Sea region, Europe and
the European Union, and the United States for many
reasons. The war raised concerns about Russia’s
militaristic approach to its neighbors and Georgia’s
future regional and global alliances (Asmus, 2010;
Filippov, 2009; Tagliavini, 2009a). It was the first time in
history that the European Union intervened actively in a
serious armed conflict (Tagliavini, 2009a). Georgia was
an important U.S. ally and this war affected both U.S.
Georgian and U.S. Russian relations (Asmus, 2010;
Mitchell and Cooley, 2010). Finally, the conflict showed
the inadequacy of the international peacekeeping

*Corresponding author. E-mail : kalyango@ohio.edu. Tel: (740)
597-3335. Fax: (740) 593-2592.

arrangements in  South Ossetia and Abkhazia
established in the 1990’s (Asmus, 2010; Tagliavini,
2009a). The war was not only significant but also highly
controversial on the issue of which side launched it and
the reasons for the initial attack. Russia referred to its
military actions in Georgia as a “peace enforcement
operation,” while Georgia called them an “aggression.”
The international community, on the other hand,
including the EU, was unwilling to use any formal
qualifications of the conflict (Tagliavini, 2009a).

Since the war concluded, many political science
scholars have examined the short-term and long-term
political, economic and social ramifications of it (for
example, Allison, 2008; Filippov, 2009; Mitchell and
Cooley, 2010; Whitman and Wolff, 2010). But far fewer
researchers have addressed the media aspect of the
war (for example, Salovaara-Moring, 2009). As in many
other armed conflicts, much of the justification for going
into war and the continued reasoning behind it plays out
on the pages of the national and international press (for
example, Fahmy, 2010; Hayes and Guardino, 2010; Lee,
2010). The same could be expectedto occurin this



36 J. Media Commun. Stud.

conflict. To examine that, a cross-national content
analysis was conducted of leading news outlets in
Russia, Ukraine, Romania, and Bulgaria. Russia was
chosen for this analysis because it was a side in the
conflict and a major influence on the foreign policy in the
region and on the other three countries included here.
This is not a study of how two sides of a conflict (Russia
and Georgia) are presented in the media. Instead, the
researchers were interested in how Russia particularly
presents the war and, given its strong influence in the
region, how other proximate countries compared their
presentations. Ukraine was chosen because of many
similarities with Georgia as discussed in details
subsequently. Romania and Bulgaria were selected
because of their mixed relations with Russia in recent
history and their different relationship with Russia as
compared to Ukraine. All three countries have much at
stake in the stability of the region and are more affected
by Russia’s foreign policy than the European countries
farther to the West.

The goal of the study was to examine the framing of
the conflict and possible cross-national differences. Two
major frames were examined: reactionary depiction and
partisan alignment. A reactionary depiction frame refers
to information which makes emotionally charged
assertions in support of one side of the conflict, while
condemning the other. A partisan alignment frame refers
to the editorial decision by news gatekeepers to profess
their loyalty to one side of an issue. According to Coe et
al. (2008), bias may occur due to media ownership, co-
optation or the desire to follow market interests in media
alignment

THEORY

The theoretical framework of this study is framing theory.
Framing has been defined as the selecting of some
aspects of a perceived reality and making them more or
less salient in a communication text, such as to promote
a particular problem definition, causal interpretation,
moral evaluation and/or treatment recommendation
(Entman, 1993: 52). Entman emphasized the importance
of using a framing paradigm when conducting content
analysis because that would preclude a researcher from
treating all negative or positive items in a text as equally
salient or influential. He argued that, “unguided by a
framing paradigm, content analysis may often yield data
that misrepresent the media messages that most
audience members are actually picking up” Entman,
1993: 57). Frames help not only readers but also the
media, some argue, as they offer a way to situate
themselves as a static institution in an otherwise
changing environment (Durham, 1998: 113).

Framing is achieved through emphasizing certain
ideas, and also through the overall importance

granted to an issue. Thus, the essence of framing is
sizing, according to Entman (1991: 9), which includes
the magnifying or shrinking of elements of the depicted
reality to make them more or less salient. The first and
most critical sizing choice is the overall salience of an
event in the news flow, which is determined by the
amount of coverage and its prominence, and those
choices convey the importance of that event (Entman,
1991). One of the most successful ways to marginalize a
group in the media is simply to cover it as little as
possible (Ashley and Olson, 1998). While some have
implied that the framing theory enjoys clear-cut
definitions and understanding among researchers
(Gamson, 1985), others have asserted that it has often
been defined casually, leaving much to assumptions,
and have urged for the creation of a common theoretical
paradigm (Entman, 1993). Scheufele (1999: 103) built
on this idea and called it “theoretical and empirical
vagueness” He concluded that the fractured paradigm as
described by Entman still existed and that as a result of
the numerous approaches to framing that currently exist,
the comparability of empirical results across studies is
rather limited. Therefore, future research should
integrate previous findings into a consistent model and
fill in the missing causal links to develop a complete
model of framing in political communication (Scheufele,
1999: 118).

Nowhere is the issue of news framing more critical
than in the coverage of wars and conflicts because
during those times, the importance of the news media
grows as people turn increasingly to them (Kolmer and
Semetko, 2009). The mass media for some has become
an essential part of modern warfare (Hiebert, 1995).
Most recently, the framing of the Iraq war by American
and foreign media has attracted much scholarly attention
(Dimitrova and Connolly-Ahern, 2007; Fahmy and Kim,
2008; Kolmer and Semetko, 2009; Maslog et al., 2006;
Peng, 2008). One of these studies compared coverage
by Al-Jazeera and media outlets in Germany, the United
States, United Kingdom, Czech Republic, South Africa,
and found that framing depended on the country’s
position towards the war. For example, although military
action predominated everywhere, countries that did not
support the war devoted more attention to its political
aspects (Kolmer and Semetko, 2009).

A content analysis that compared the coverage of five
Asian countries, on the other hand, found that divisions
in the coverage lay along the lines of religion and
sourcing (Maslong et al., 2006). An examination of the
visual representation of the war found that rather than
pictures of actual combat, photos in the British and
American press contained allied troops, dead Iraqi
civilians, U.S. and British political leaders and
encounters between the allied troops and civilians.
Direct pictorial coverage was extremely rare and only
presented in the British press. The authors were



surprised to find however, a huge emphasis on the
human cost of the war through a focus on the Iraqi
civilians (Fahmy and Kim, 2008). Framing studies have
also examined other recent conflicts such as the
Rwandan genocide (Alozie, 2007), the Gulf War of 1991
(Esser, 2005), and the Bosnian war in 1992 (Ruigrok et
al., 2003).

The present study analyses the media framing of
another recent conflict — the war between Russia and
Georgia in 2008. The study applies Entman’s discussion
of the size of news coverage as one framing technique
by presenting the overall number of stories on the
conflict in the four different countries. Entman’s (1993)
discussion of framing as presenting causal
interpretations and moral evaluations of reality is applied
in the conceptualization of the two chosen frames:
reactionary depiction and partisan alignment. For
example, the reactionary depiction frame contains a
category called “aggressors or invaders” in which it is
explicitly reported that a particular country started the
war or launched the military offensive and hostility
against another, thus pointing towards a cause for the
conflict. The partisan alignment frame contains the
“labeling the good or bad” and “demonizing the troops”
categories which present moral evaluations of reality.

HISTORY AND MEDIA BACKGROUND

After the collapse of the Soviet Union in the early 1990’s,
Russia remained an important player in world affairs,
although, its strength diminished considerably (Kort,
2006). Internal turmoil was fueled by a failed economy,
the challenges of building a democratic system, the
necessity to redefine Russian foreign policy, economic
and territorial problems.

Russia struggled to redefine its place on the foreign
arena since the fall of the USSR. It used frameworks
such as the Commonwealth of Independent States to
develop strong ties with Ukraine and Belarus and
maintained good relation with the majority of the other
former Soviet Republics, while becoming actively
involved in Georgian internal affairs and in the conflict
between Azerbaijan and Armenia. Russia’s relation with
the West suffered as a result of NATO advancement into
Central and Eastern Europe in the late 1990’s
(Riasanovsky, 2000) and the enlargement of the
European Union (Asmus, 2010). During Putin’s regime,
the relations between Russia and some of its neighbors,
such as Ukraine and Georgia, deteriorated due to the
mismatch between the internal politics of the two
countries and Russian priorities (Stent, 2008).

Ukraine and Georgia have consistently distanced
themselves from Russian politics and sought closer ties
with the Euro-Atlantic community, including NATO
membership (Stent, 2008). Russia soon learned to use

Eckler and Kalyango 37

economic factors, such as oil dependency, to achieve its
geopolitical interests in the two countries (Lo, 2003). The
early 2000’s saw increased cooperation between the
United States and Russia, but relations soon
deteriorated as a result of the Iraq war of 2003, NATO
expansion into Eastern Europe, American involvement in
the Caucasus region and particularly Georgia, and the
U. S. recognition of Kosovo as an independent country
in 2008 (Asmus, 2010; Monaghan, 2008; Tagliavini,
2009a).

The background of the conflict between Russia and
Georgia in August 2008 comprises of three overlapping
sets of “historically complex relations” (Tagliavini,
2009b). One is the relationship between Georgia and
Russia. The second is the internal conflict between
Georgia and the breakaway territories of South Ossetia
and Abkhazia. A third complicating factor comes from
external powers and their competing interests in the
broader geopolitical region of the Caucasus (Tagliavini,
2009D).

The relationship between Russia and Georgia has
endured for centuries. Russia annexed Georgia into its
tsarist empire in 1801 until 1917. From 1918 to 1921,
Georgia enjoyed a brief period of independence until the
Bolsheviks established the Georgian Soviet Socialist
Republic in 1921, which later became part of the
Transcaucasian Soviet Federation together with Armenia
and Azerbaijan. In 1936, this entity was dissolved and all
three republics were incorporated into the USSR
(Tagliavini, 2009b). In April 1991, the Georgian
Parliament proclaimed independence from the Soviet
Union. Relations since then have fluctuated between
tense and warm reflecting domestic changes within both
countries and larger geopolitical influences of outside
actors.

Georgia’s “most challenging heritage” of the Soviet
past is seen in its three autonomous provinces of
Abkhazia, South Ossetia and Adjara (Tagliavini, 2009b).
In the early 1990’s, Georgia alienated the minority
populations in Abkhazia and South Ossetia through
ethnocentric moods and slogans such as “Georgia for
Georgians” (Tagliavini, 2009a: 13). “Nationalism and
even chauvinism from all sides” and “questionable
political actions” fueled tensions, which led to a military
conflict between Georgia and separatist forces in South
Ossetia (1991 to 1992) and Abkhazia (1992 to 1994)
ended with Georgia’s loss of control of large parts of
both provinces (Tagliavini, 2009a: 13). For the following
15 years the conflicts managed to stay frozen by
maintaining a minimum of stability. In August 2004,
Georgia and South Ossetia were again on the verge of a
large-scale armed conflict, but the tension dissipated
and clashes were prevented. Independent international
observers have pointed out that one of the weaknesses
of the peace process between Georgia, South Ossetia
and Abkhazia after the 1990’s conflicts and prior to 2006



38 J. Media Commun. Stud.

was that the three parties focused heavily on external
influences and players and did not pay enough attention
to building mutual trust and fostering reconciliation
(Tagliavini, 2009a: 29). Disputes between Georgia and
Russia over South Ossetia persisted over the role of
Russian peacekeeping forces in the breakaway regions,
the “passportisation” of residents of Abkhazia and South
Ossetia with Russian passports and citizenship, the spy
scandal in 2006, and incidents of violation of Georgian
airspace.

Two supra-regional events in the early 2008
overshadowed the bilateral relations between Russia
and Georgia and contributed to the war in August. One
event was Kosovo’s declaring of independence and its
official recognition by around 50 states that year alone,
among them the United States, the United Kingdom,
France, Germany and 18 other European Union
members. Russia voiced continuous and strong
opposition to this development. Interestingly, Georgia
was also opposed to Kosovo’s independence despite its
disagreement with many other of Russia’s foreign
policies. The second event was NATO’s welcoming of
Georgia and Ukraine as possible future members and
setting them on a Membership Action Plan (MAP), which
“deeply irritated” Russia (Tagliavini, 2009b).

As the disagreements between Russia and Georgia
escalated over the years, so did the mutual rhetoric.
Over the long history of their relationship, both countries
developed “an ‘enemy image’ and negative stereotypes
of each other” (Tagliavini, 2009b: 7). In 2008, Russia
referred to its military actions in Georgia as a “peace
enforcement operation,” while Georgia called them an
“aggression.” The international community, including the
EU, was unwilling to use any formal qualifications of the
conflict (Tagliavini, 2009a: 22). The framing analysis
presented here aims to illuminate the presence or
absence of some of these narratives in the media of
Russia and countries of the larger region. Before that
analysis is presented, however, a brief introduction was
needed on the state of the media in each of the chosen
countries. Subsequently, the mass media in Russia,
Romania, Bulgaria and Ukraine, before August 2008
was briefly described. This can give the reader the
necessary background to understanding the context of
the news stories examined here.

Media in Russia

In 1990, a landmark media law was passed in the Soviet
Union, which guaranteed freedom of speech in
journalism and the creative arts (McNair, 1993: 46). This
law not only declared the press and other mass media
free, but also banned censorship and gave citizens the
right to establish media organizations and thus,
relinquished the state’s monopoly on the mass media

(Quigley, 1991). The beginning of the 1990’s is often
seen as the Russian media’s “golden age” (Belin, 2002;
McNair, 1994) because they were given unprecedented
freedom and transformed into a “Fourth estate” (McNair,
1994). However, financial difficulties in the media
industry after the collapse of the USSR led many outlets
to seek the support of corporations, wealthy individuals
and political patrons, which limited their ability to
maintain an independent editorial policy later in the
decade (Belin, 2002). The strenuous economic situation
of the media was coupled with the reassertion of state
power in the late 1990’s, which affected both state-
owned and privately owned media (Belin, 2002).
Generally speaking, however, Boris Yeltsin (president in
1991 to 1999) did not obstruct or close down media
which took independent or oppositional stance (Simon,
2004). Between 2000 and 2008, President Vladimir
Putin was in power and his presidency drove the media
towards less pluralism and more self-censorship (Belin,
2004). The war in Chechnya was the first testing ground
for the new government-media relations, which started
before his election, and became the first major lost battle
for independent reporting. The government set up
policies to control access to information and punish
those who broke the law. A Russian Information Center
was established in 1999 to filter developments in the
conflict, while most news organizations were restricted
direct access (Belin, 2004).

The preservation of “informational integrity” (Simons
and Strovsky, 2006) and the Doctrine of Information
Security passed in 2000 have been used as a rationale
for the state to curtail the rights of the news media. Ten
years after the law granting freedom of speech and
banning censorship, a new government told the public
and the media industry that only the state can provide
reliable information and therefore, state-owned media
should dominate the information exchange (Simon,
2004). This doctrine was about “ensuring the information
security of the Russian Federation,” preservation of
spiritual values and patriotism (Simons and Strovsky,
2006). Becker (2004) described the Putin regime’s
control of the media as more sophisticated than that of
the former soviet state, allowing most of the media to
function freely, while controlling the main instruments of
communicating information. Another aspect of Putin’s
influence was his fight with the oligarchs and their media
holdings. The media empire of the tycoon Vladimir
Gusinsky, which comprised the NTV television, the daily
newspaper “Segodnya’, and weekly magazine “Itogi”,
was shut down in 2001 (Simon, 2004). The businessman
Boris Berezovsky was forced to leave the country and
his television channel TV-6 was liquidated after years of
not making profit; but Berezovsky claimed that the
decision to shut his media empire was political (Simon,
2004). An offshoot of TV-6 was formed soon thereafter,
called TV-S, which was backed by oligarchs and several



key political figures from the Gorbachev and Yeltsin
eras. That station was closed on 2003 by the
government due to debts. In all these cases, the
government’s political and economic motives towards
the oligarchs intersected with their media ownership and
eventually affected the existence of several major news
outlets which provided independent, and often critical,
coverage of the Kremlin.

Self-censorship became more prevalent during Putin’s
presidency. While state control of the media was not as
severe as during the soviet regime, journalists generally
chose to abstain from direct criticism of the president
(Belin, 2004). The president’'s office encouraged this
type of “self-regulation,” while concealing media
harassment as part of the fight against terrorism (Simons
and Strovsky, 2006). Criticism against local and regional
authorities was also discouraged. In 2008, two
journalists were forced into psychiatric hospitals for
criticizing local authorities, and three journalists from
Novaya Gazeta remained behind bars for attacks on
regional or federal authorities. Journalists who reported
for the opposition during the 2008 elections were
harassed and faced criminal and civil charges. Four
journalists were killed in 2008 and 71 killed between
1993 and 2008, with an overall trend of lower numbers
than the peak in the early 1990’s (CPJ, 2012a). The
majority, but not all, of these murders were confirmed to
be related to the journalists’ profession, and the
perpetrators were rarely found or brought to justice.
Based on the background of many of these cases, the
murders could be related to criminal, business or political
circles on a national or local level. War, corruption and
politics were the most popular beats of the victims, with
38% of them covering war, and 34% covering politics or
corruption. Crime was the next most popular beat with
25% (CPJ, 2012a). Reporters without Borders (2008)
ranked Russia 141% out of 173 countries for its lack of
democratic transparency. The Russian media market
also exhibited some positive signs. The ad market grew
four times between 2001 and 2006 (Russian media,
2008) and Russia had the fastest growing Internet
penetration in Europe in 2008 with a 27% change from
the previous year (Block, 2008).

Media in Romania, Bulgaria and Ukraine

The media in Eastern Europe have undergone
tremendous changes since the fall of communism.
Romania, Bulgaria, and Ukraine have experienced long
and complex transitions towards democracy. Romania
and Bulgaria are former members of the Communist
Bloc, whereas Ukraine is a former Soviet republic.
Despite the different experiences and political directions
in these countries, the news media have faced similar
problems.

Eckler and Kalyango 39

Romania

Throughout the 1990’s, freedom of expression and
access to alternative sources of information remained
constrained (Gross, 2002; Hall, 1997). The constitution
guaranteed press freedom but legal constraints still
existed. Criminal libel laws were often used to prosecute
journalists, but actions against the media declined after
the opposition was elected to government in 1996
(Rubin, 2001). In early 1990’s, private media were
launched before appropriate laws were adopted to
govern the industry (Gross, 2002). Consequently, the
privatized media resisted government attempts to use
them as instruments for state political propaganda,
although, some members of the secret police
(Securitate) continued to influence the independent
media (Hall, 1997). Economic challenges and state
influence have to some extent limited the independence
of the press (Rubin, 2001). The economic recession
which plagued the country in the first half of the 1990s
also affected newspaper publishing in Romania (Rubin,
2001: 77).

Meanwhile, many partisan news organizations, which
were owned by or connected to various political parties,
were also suffering economically, which affected the
overall performance of the media and stifled their
watchdog functions (Gross, 2002). The market was
oversaturated by these partisan private media and many
were not profitable. Compromises over the large debts
some media companies owed to state-owned banks
allowed the government to push its own agenda through
the press (Jakubowicz, 2007).

Freedom house has cited harassment instances by
government officials displeased with certain investigative
reports. Reporters without Borders placed Romania 49",
Bulgaria 59", and Ukraine 87" out of 173 countries in its
2008 Worldwide Press Freedom Index. No journalists
have been killed in Romania since 1992, according to
the Committee to Protect Journalists. In 2006, a law
which had decriminalized defamation and libel was
adopted, reassuring journalists that they would not be
imprisoned for such offenses. However, the decision
was overturned by the constitutional court on grounds of
unconstitutionality. Journalists face harassment from the
government when they investigate issues regarding
national security. Media control and manipulation of
news content come from both the state and private
actors.

Bulgaria

The press played a major role in the country’s transition
to a democratic society (Nikolchev, 1997). Newspapers
were the fastest growing medium in the early 1990s and
by mid-1990s a great number of independent papers



40 J. Media Commun. Stud.

had political backing (Nikolchev, 1997). Newspapers
loyal to political parties outnumbered independent ones,
although it was unclear how many were receiving
financial support from politicians (Gross, 2002). Powerful
media conglomerates owned by the German company
WAZ Media Group dominated the national press.

Legislation guaranteeing press freedom was slow to
develop. In the early 1990’s, the news media opposed
bills which were meant to empower the state to indirectly
influence and control them, including the right to put a
temporal or permanent ban on publications (Nikolchev,
1997). Similar to Romania, the state-owned
broadcasting company was a constant subject of inter-
party fighting. Bulgaria had a law against defamation
which the government often used to suppress press
freedom. Journalists continued to be prosecuted and
imprisoned for defamation and libel during most of the
decade (Gross, 2002). Press intimidation remained an
issue during this period.

In the early 1990’s, the news media were largely free
from government intervention to ban the dissemination
of information despite the lack of free flow of information
and expression of opinions (Nikolchev, 1997). While the
situation has improved in recent years with constitutional
guarantees and less government interference, journalists
face intimidation aimed at protecting various interests.
Freedom House ranked the Bulgarian press as partially
free. Threats against the independence of the press and
journalists include economic uncertainty, political
interests, and partisanship. The Committee to Protect
Journalists reports two deaths of journalists with
unconfirmed motives. Both journalists reported on issues
of organized crime before their death.

Ukraine

The creation of an independent press has faced
numerous challenges, especially since socio-cultural
pluralism and a civil society were non-existent in Ukraine
(Jakubowicz, 2007). During the regime of President
Leonid Kuchma, who dominated Ukrainian politics in the
1990’s, the media were forced to promote his interests.
Press advisories were used by the presidency to guide
coverage (Jakubowicz, 2007). The press was forced to
support the president during the 1996 elections, and
outlets which refused were attacked by the state.
Harassment and self-censorship among journalists
dominated the policies of Kuchma’s presidency until
2004, although legal standards for press freedom had
been set earlier. The Soviet Law of the Press, adopted in
1990, allowed the development of the first independent
newspapers and magazines (lvanov and Lange, 2008).
Additionally, different laws were adopted on access to
information in 1992, television and radio in 1993 and for
the print media in 1996 (lvanov and Lange,

2008). Libel is no longer a criminal offense after a 2001
amendment modified the criminal code.

The situation had changed somewhat since the
Orange Revolution in 2004 and the presidency of Viktor
Yushchenko. The press advisories had disbanded and
editorial boards received less pressure (lvanov and
Lange, 2008). Journalists were still vulnerable to abuses
from various interest groups due to the weak justice
system and widespread corruption (CPJ, 2007). The
Ukrainian parliament had passed legislation to protect
press freedom, but the state has not adequately applied
it. Access to public information is still a major problem
and dependency on the oligarchs or the government
remains common. The murder of journalist Georgy
Gongadze in 2000 was never resolved, although, the
president made it a priority during his campaign
(Reporters without Borders, 2008). Ten journalists were
killed in Ukraine between 1995 and 2004, the majority
(60%) covering corruption, followed by crime (40%),
according to CPJ (2012b). This background aims to
provide the reader with an understanding of the historical
and institutional backdrop against which the studied
content was developed and to put the findings of this
paper in perspective.

The four countries examined in this study were chosen
for specific reasons. This is not a study of how two sides
of a conflict (Russia and Georgia) were presented in the
media. Instead, the researchers were interested in how
Russia particularly presents the war and, given its strong
influence in the region, how other proximate countries
were compared in their presentations. The three other
countries, Ukraine, Bulgaria and Romania were chosen
because of their different history with the Soviet Union
and different political affiliations and ambitions in 2008.
Ukraine was similar to Georgia in many ways. It is also a
former Soviet republic, which in 2008 and prior to that
was orienting its affiliations and ambitions westward.
Both Ukraine and Georgia's aspirations for NATO
membership were welcomed by the alliance during the
Bucharest Summit in April 2008, where a membership
action plan was presented as the next step for them.
Both countries also opposed the independence of
Kosovo, which was in line with Russia’s position.
Bulgaria and Romania were chosen because they were
not Soviet republics but maintained very close relations
with the USSR. In 2008, they were members of NATO
and the European Union, which placed them in a more
westward orientation than Ukraine. Yet, while Romania
and Bulgaria have many commonalities in terms of their
membership in supranational organizations and other
foreign policy, they also have notable differences. On the
issue of Kosovo, Bulgaria supported the country’s
independence, while Romania opposed it. The study
explored the following research questions:

RQ1: How did the media in Russia, Ukraine, Bulgaria,



and Romania frame the coverage of the 2008 Russia-
Georgia war?

RQ2: Was coverage of the Russia-Georgia war in the
four countries based on the reactionary depiction frame
or the partisan alignment frame?

METHODS

This study is a cross-national comparative content analysis of 288
hard news stories and features from eight major news outlets in
Romania, Ukraine, Bulgaria, and Russia using a priori content
sampling procedure (Weber, 1990). The news outlets represent
leading newspapers and national news services chosen because
of their far-reaching readership and appeal.

In Bulgaria, the chosen news outlets were BTA (Bulgarian
Telegraph Agency) and Novinite. BTA is the country’s news
agency, which is an “autonomous national news organization,”
whose director general is elected by Parliament and whose
operation is financed from the sale of its services and through
allocations from the state budget. BTA is equivalent to ITAR-TASS
in Russia, which is also included in this study. Novinite was chosen
because it is the largest English language media outlet in the
country through its news website and is privately owned.

In Romania, the chosen news outlets were Agerpres and
Evenimentul Zilei. Agerpres is the country’s national news agency,
the former Romanian Telegraph Agency. It is the equivalent of
BTA of Bulgaria and ITAR-TASS of Russia. Evenimentul Zilei is
Romania’s best-selling national newspaper, which is privately
owned. The Evenimentul Zilei stories coded for this study were
translated in English.

In Ukraine, the chosen outlets were Ukrinform and Kyiv Post.
Ukrinform is the country’s national news agency, which is state
owned, and is the equivalent of Bulgaria's BTA, Agerpres of
Romania and ITAR-TASS of Russia. Kyiv Post was chosen for
analysis because it is the country’s leading English-language
newspaper and is produced by a team of Western and Ukrainian
journalists. Similar to other outlets, the Kyiv Post articles were
coded in English.

In Russia, the chosen outlets were ITAR-TASS and Novosti.
ITAR-TASS is the country’s major national news agency and is
state owned. RIA Novosti is another state-owned national news
agency in Russia. National news agencies were included because
most local media depend on them to access material beyond their
local coverage and thus, news agencies serve as agenda-setters
of the smaller media outlets in a country. Further, a country’s news
agency is often the most read media outlet among foreign media,
which in turn help to shape public opinion about the war on the
international arena. All the media chosen for analysis are the most
read news outlets and have the most comprehensive foreign news
and features coverage in these four countries.

Stories were collected from all eight news outlets between
August 8 and 31, 2008 in an effort to capture a larger number and
variety of items. Stories were accessed from the LexisNexis
Academic database and the official online archives of these news
outlets using keywords searches. Only hard news stories and
features were collected. A total of 288 were found, which represent
a census of the coverage appearing in these outlets during that
particular time period. Of these 288 stories, 87 appeared in the
Russian news outlets, 76 came from Ukraine, 63 from Romania
and 62 from Bulgaria. The majority of the articles in the Russian
news outlets came from ITAR-TASS — Russia’s major news
service.

Individual articles were coded based on two frames, reactionary
depiction and partisan alignment, and 10 categories. These were

Eckler and Kalyango 41

drawn from the war and conflict literature developed by Combs
(1993) and Galtung (1986). The reactionary depiction frame was
defined as information which makes emotionally charged
assertions in support of one side of the conflict, while condemning
the other. A partisan alignment frame was defined as
demonstrating loyalty to one side of the issue. Although these two
frames are not mutually exclusive, the same article could contain
both, as they may be used as supportive elements in the same
narrative. In those cases, both frames were coded either as
somewhat present or visibly present. Further, other frames besides
the two studied here could also be present in this coverage. The
focus on these two frames does not presume that other frames are
not used.

The five categories used as indicators of the reactionary
depiction frame were: 1) human suffering, which refers to physical
or mental anguish, pain, torment, injury, or distress caused by the
war or its aftermath; 2) infrastructure destruction, which includes
reporting ruins of basic facilities and installations needed for the
functioning of a community or society, such as communications
systems, power lines, schools and post offices; 3) aggressors or
invaders, which indicates that a news outlet explicitly reported that
a particular country started the war or launched the military
offensive and hostility against another; 4) civilian property damage,
which includes destroying or denting property in residential areas
or communities; 5) casualties and deaths, which is defined as an
account of the people killed or injured during the conflict, both
military and civilians.

The five categories used as indicators of the partisan alignment
frame were: 1) labeling the good or bad, which refers to stories
that provide a positive or negative spin on the conflict and thus
describing it as brutal or as the best offensive action taken; 2)
demonizing the troops, which refers to portraying one side of the
conflict as cruel, evil, or ruthless; 3) arousing anti-war sentiments,
which is defined as coverage meant to stir opposition to either
party’s decision to start the conflict and the view that violent
conflict was not acceptable and should never have taken place; 4)
opposing the war for domestic interest, which refers to coverage
that contends against/resists/attempts to antagonize the basic
reasons given for going to war as a way of protecting or advancing
the interest of that particular country; 5) slanting to echo success
or defeat, which is defined as presence of bias for purposes of
appeasing the audience, by reporting that one side is winning or
has an advantage towards victory in that conflict.

The unit of analysis was the individual article and the coding unit
for the 10 categories was the paragraph. In each article, coders
were instructed to determine whether the two frames were present
through their 10 categories and what their prominence in the article
was, based on a 5-point scale with 1 representing a clear no
presence and 5 representing a visible presence. The reactionary
depiction indices yielded an overall mean of 2.74 and a standard
deviation of 1.81 (Cronbach’s alpha = 0.763) and the partisan
alignment indices yielded an overall mean of 2.58 and a standard
deviation of 1.61 (Cronbach’s alpha = 0.726).

Two coders were trained independently, and both spoke
Russian and another Slavic language. Intercoder reliability of 100
news articles (25 from each country), which represented 35% of
the overall sample, produced an acceptable Scott’s Pi of 0.87 for
human suffering, 0.93 for infrastructure destruction, 0.84 for
aggressors or invaders, .91 for civilian property damage, and 0.89
for casualties and deaths. Reliability testing of the partisan
alignment frame produced an acceptable Scott's Pi of 0.84 for
labeling the good or bad, 0.76 for demonizing Russian or Georgian
troops, 0.81 for arousing anti-war sentiments, 0.79 for opposing
the war for domestic interest, and 0.86 for slanting to echo success
or defeat. This analysis only included hard news stories and
features. The overall correlation strength of this reliability was



42 J. Media Commun. Stud.

Table 1. Percentages of the focus of news articles in the Russia-Georgia conflict.

Variable Categories Romania Ukraine Bulgaria Russia
Human suffering 23 8 24 7
Infrastructure destruction 16 9 12 11

Reactionary depiction Aggressors/invaders 5 3 5 1
Civilian property damage 9 6 8 3
Casualties and deaths 26 8 18 10
Labeling good/bad 5 4 4 17
Demonizing troops 3 21 21 21

Partisan alignment Anti-war sentiments 4 19 6 3
Opposing war 4 17 1 2
Echo war success/defeat 5 5 1 25

The difference between the 10 categories of the reactionary depiction frame and the partisan alignment frame is significant at, x > (df = 9)
19.81, p = .013 for Russia and Ukraine. And also significant at, x > (df = 9) 16.37, p =.021 for Bulgaria and Russia.

validated by the coefficient of determination (Riffe et al., 2005) for
the reactionary depiction at 0.88 and at 0.81 for partisan
alignment.

RESULTS

Research question 1 asked how the media in Russia,
Ukraine, Bulgaria, and Romania framed the coverage of
the 2008 Russia-Georgia war. Research question 2
asked more specifically whether coverage in the four
countries was based on the reactionary depiction frame
or the partisan alignment frame. The two questions will
be addressed concurrently because their answers are
interconnected.

Russian and Ukrainian news outlets framed the
coverage of the Russia-Georgia conflict through the
partisan alignment frame but with different categories
from it. The Ukrainian news outlets were preoccupied
with demonizing Russian troops (21%), arousing anti-
war sentiments (19%), and opposing the war for
domestic interest (17%). The Russian news outlets
tended to echo their success or Georgia’s defeat (25%),
demonize Georgian troops (21%), and label the good or
bad (17%). The chi-square test from the two Russian
and two Ukrainian news outlets indicated significant
differences x* = (1, N=163) = 89.863, p < 0.000) in
framing the conflict with a reactionary depiction vs.
partisan alignment frames.

Romanian news outlets covered events of the Russia-
Georgia conflict with a reactionary depiction frame, while
the Bulgarian news outlets covered the conflict with both
frames. The Romanian news outlets focused more on
casualties and deaths (26%), the human suffering of
Georgians (23%), and the infrastructure destruction
(16%), all part of the reactionary depiction frame. The

Bulgarian news outlets focused on the human suffering
(24%) and casualties and deaths (18%), as part of the
reactionary depiction frame, and on demonizing the
Russian troops (21%), as part of the partisan alignment
frame. The chi-square test from the two Bulgarian news
outlets and the two Romanian news outlets indicates
significant differences x> = (1, N = 125) = 96.117, p <
0.000) in framing the conflict from reactionary depiction
and partisan alignment tones.

In terms of the comparative coverage of the specific
categories (Table 1), human suffering was heavily
covered in the Romanian (23%) and Bulgarian (24%)
outlets, but not in the Ukrainian (8%) and Russian (7%)
ones. Casualties and death were also represented
stronger in the Romanian and Bulgarian coverage (26
and 18% respectively), but not in that of Ukraine (8%) or
Russia (10%). Three of the studied countries, Russia,
Ukraine and Bulgaria, engaged in a similar amount of
demonizing of the troops (21%) but in different
directions. Ukrainian and Bulgarian outlets demonized
the Russian troops, while Russian news media
demonized the Georgian troops. Anti-war sentiments
and opposition to the war for domestic interest were
predominant only in the Ukrainian media outlets (19 and
17% respectively), while echoing success in the war or
an opponent’s defeat was predominant only in the
Russian coverage (25%).

DISCUSSION

This cross-national study of the conflict between Russia
and Georgia examined how the media in Russia,
Ukraine, Bulgaria, and Romania framed the coverage of
the 2008 Russia-Georgia war through reactionary



depiction and partisan alignment. The findings revealed
interesting and significant differences in coverage in the
various countries. Russia and Ukraine engaged in strong
partisan coverage through the partisan alignment frame,
Romania focused on the reactionary depiction frame and
Bulgaria applied both frames but with a heavier focus on
reactionary depiction. These differences could be
explained with the countries’ unique positioning related
to the conflict and relations to Russia.

Russia, being a side in the war, was expected to
engage in partisan coverage of the event as a way to
justify its offensive and rally its citizens behind the
cause. In times of war, the news media often become a
target of persuasion, propaganda and limitations by the
government because of their influence on the public
(Kumar, 2006). Even media of countries with far larger
press freedom than Russia have become willing or
unwilling accomplices to the governments’ cases for war
in the past. The latest example of that is the failure of the
U. S. media to detect the misinformation by the Bush
administration during the lraq war in 2003 and their
implicit contribution to the public misinformation
(Johansen and Joslyn, 2008).

Russia’s propagandistic approach was especially
evident of the fact that the heaviest theme in the
coverage was that of Russia’s success in the war and
Georgia’s defeat. Not only was this the most prominent
of the 10 possible themes, but Russia was also the only
one of the four countries that paid such a heavy attention
to it. This was somewhat expected since Russia was the
only one of the four countries in this study who was
directly involved in the war. Furthermore, both Russian
media outlets were state-owned, which makes it easier
for the official government line to be presented in the
coverage. Russia’s depiction of the conflict in a light was
favorable towards itself and hostile to Georgia as was
expected. Regardless, including Russia in this content
analysis was beneficial because it managed to first,
support or deny the expectations of biased coverage.
And second, allowed us to compare its coverage to that
of the three other countries which in the past had been
closely aligned but are now in various degrees of
estrangement from Russia.

Ukraine also exhibited strong partisan coverage of the
conflict. The studied Ukrainian media outlets engaged in
demoralizing the Russian troops, thereby triggering anti-
war sentiments and opposing war for their domestic
interest. This type of coverage was also expected
because Ukraine is the closest of the three studied
countries to Russia and in fact it shares its eastern
border with it. This geographical proximity to the conflict
and one of its parties could explain the strong anti-war
messages in Ukraine’s coverage. Further, Ukraine is
similar to Georgia in many ways. Both countries had
aspirations for NATO membership and shortly before the
war broke out, in April 2008, were welcomed by the

Eckler and Kalyango 43

alliance to begin membership negotiations. Ukraine has
also been in conflicts with Russia, which have been of
economic, not military nature. A few months after the
Georgia-Russia conflict, Ukraine and Russia engaged in
a dispute of their own over the transfer of natural gas
from Russia to Europe, which goes through the territory
of Ukraine. The two countries clashed over the price of
natural gas that Ukraine pays to Russia and Russia’s
allegations of unpaid debts and theft of gas by Ukraine
(Osipovich, 2009). Similar disputes occurred in January,
2006 and March, 2008.

Romania had a strong reactionary depiction of the war.
This demonstrated that the studied news media for the
most part attempted not to take sides in the conflict by
labeling one of the parties or presenting the information
in a way that would benefit one of them, as was done by
Russia and Ukraine. The focus was especially on the
human suffering, casualties and deaths of the war. In
that respect, Romania showed the strongest attention to
casualties and infrastructure destruction among the four
countries, and the second strongest attention to human
suffering after Bulgaria. In fact, the report of the
independent fact-finding mission of the EU on the war
pointed unequivocally in its very beginning that wars
always result in human tragedy. “After fighting has
ended, there is a sad record of killings, and other losses
of intense suffering, dreams and hopes were shattered
in many cases forever” (Tagliavini, 2009a: 10). Only the
Romanian and Bulgarian media focused on the human
cost of the war.

Bulgarian news media outlets also displayed a strong
reactionary depiction of the war but in addition they
demonized the Russian troops similar to Ukraine, which
is somewhat surprising given that Bulgaria is not in direct
conflict with Russia. For centuries, Bulgaria had close
cultural ties with Russia, which grew even stronger since
World War Il when the country became part of the Soviet
Block. Relations, however, have cooled since the
dissolution of the USSR. Since then, a number of
Russophobic ruling parties have shaped Bulgaria’s
reserved foreign relations with its former closest ally.
The two most recent prime ministers of Bulgaria prior to
the war in 2008, Simeon Saxe-Coburg and Sergey
Stanishev restored the balance and placed bhilateral
relations on a purely pragmatic basis (Tzenov, 2008).
One sign of the good standing between the two
countries was that Putin visited Bulgaria twice during his
term in office. Both the Bulgarian President Georgi
Parvanov and Prime Minister Sergey Stanishev said that
“bilateral relations had now reached their peak in the
past twenty years” (Tzenov, 2008).

Overall, results support findings from media analyses
of previous conflicts that framing depends on the
country’s position toward the war (Kolmer and Semetko,
2009). In addition, the heavy emphasis on the human
cost of the war that was discovered in the coverage of



44 J. Media Commun. Stud.

the Iraq war (Fahmy and Kim, 2008) was observed here
in the coverage of the two countries that were less
involved with the conflict — Romania and Bulgaria. This
conflict between Russia and Georgia over South Ossetia
was not the first of its kind. As pointed previously, a
similar event occurred in the early 1990’s. But unlike
then, the 2008 war was “fought on the battlefield but also
on live television” (Tagliavini, 2009a: 31) and had major
implications for many international actors: the countries
in the wider Black Sea region, Europe and the European
Union, and the United States. Historical analysis of the
background of the conflict showed that it was preceded
by “years of provocations, mutual accusations, military
and political threats” (Tagliavini, 2009a: 31). Use of
“increasingly aggressive language” and “churning of
emotions” was noticed in the region before the conflict
erupted (Tagliavini, 2009a: 34). Some of these elements
were also found in our media analysis during the war
itself. The report also urged the media to “provide a fair
and balanced view of all sides involved, as well as of
their history and actions” (Tagliavini, 2009a: 35). This
report came out long after the war ended and after the
media coverage we studied was published. And as we
see from the results of our analysis, coverage was
hardly balanced or fair.

The EU report pointed that there were no winners in
the war. Civilians in both countries were wounded or
killed. Both Georgia and Russia hurt their image
internationally. The European community also suffered
because the threat of violence had returned to its politics
(Tagliavini, 2009a: 31). The coverage in Romania and
Bulgaria came closest to this observation by pointing
repeatedly the human costs of the war and the
infrastructural destruction.

LIMITATIONS AND FUTURE RESEARCH

The results were based on a limited number of news
media outlets. Future studies should expand the pool of
media outlets that are sampled for inclusion. In addition,
future research should expand on the countries included
in the sampling and attempt to incorporate countries with
various political relations with Russia and Georgia. One
of the major conclusions from this study is that the
positioning of countries regarding the conflict plays a
major role in their media’s coverage. Thus, examining
the media coverage in countries with different
geopolitical positions with regards to this war will also
provide a variety of viewpoints about it.

It is important that scholars pay continued attention to
the coverage of the ensuing developments, as that
coverage could influence public opinion and foreign
policy. This call has been made recently and reiterated
in previous calls for further research in this important
area (Johansen and Joslyn, 2008). To restate Kumar's

(2006) proposition, it is important that scholars continue
to work to detect biases in international coverage,
especially during war times, as that is when influences
on the media are the strongest and most threatening to
its freedom and independence.

REFERENCES

Allison ROY (2008). Russia resurgent? Moscow's campaign to ‘coerce
Georgia to peace’. Int. Affairs, 84(6): 1145-1171.

Alozie E (2007). Echoes of an African tragedy: A framing analysis of
the Rwandan genocide. Paper presented at the annual meeting of
the International Communication Association.

Ashley L, Olson B (1998). Constructing reality: print media’s framing of
the women’s movement, 1966 to 1986. J. Mass Commun. Q., 75(2):
263-277.

Asmus RD (2010). A little war that shook the world: Georgia, Russia
and the future of the West. New York, NY: Palgrave Macmillan, pp.
1-248.

Becker J (2004). Lessons from Russia: A Neo-Authoritarian Media
System. Eur. J. Commun., 19(2): 139-163.

Belin L (2002). The Russian Media in the 1990s. J. Communist Stud.
Transition Polit., 18(1): 139-160.

Belin L (2004). Politics and the mass media under Putin. In Ross (ed.),
Russian Politics under Putin, Manchester University Press, pp. 133-
152.

Block B (2008). Russia has fastest growing internet population in
Europe, from
http://www.comscore.com/Press_Events/Press_Releases/2008/08/R
ussia_Internet_Growth.

Coe K, Tewksbury D, Bond B, Drogos K, Porter R, Yahn A, Zhang Y
(2008). Hostile news: partisan use and perceptions of cable news
programming. J. Commun., 58(2): 201-219.

Combs J (1993). From the great war to the Gulf War: Popular
entertainment and the legitimation of warfare. In R. Denton (Ed.).
The Media and the Persian Gulf War, Westport, CT: Praeger, pp.
257-284

CPJ (2007). Attacks on the Press, Committee for Protection of
Journalists, edited by Robert Mahoney, New York, NY.

CPJ (2012a). 53 journalists Kkilled in Russia since 1992/motive
confirmed. Retrieved on Jan. 20, 2012 from
http://cpj.org/killed/europe/russial.

CPJ (2012b). 5 journalists killed in Ukraine since 1992/motive
confirmed. Retrieved on Jan. 20, 2012 from
http://cpj.org/killed/europe/ukraine/.

Dimitrova DV, Connolly-Ahern C (2007). A tale of two wars: framing
analysis of online news sites in coalition countries and the Arab
world during the Irag war. Howard J. Commun., 18(2): 153-168.

Durham FD (1998). News frames as social narratives: TWA flight 800.
J. Commun., 48(4): 100-117.

Entman RM (1991). Framing U.S. coverage of international news:
contrasts in narratives of the KAL and Iran Air incidents. J.
Commun., 41(4): 6-27.

Entman RM (1993). Framing: toward clarification of a fractured
paradigm. J. Commun., 43(4): 51-58.

Esser F (2005). "Metacoverage" of Mediated Wars: Framing the News
Media and Military News Management in the Gulf War Coverage of
1991 and 2003. Paper presented at the annual conference of the
International Communication Association.

Fahmy S (2010). Contrasting visual frames of our times: A framing
analysis of English- and Arabic-language press coverage of war and
terrorism. Int. Commun. Gazette, 72(8): 695-717.

Fahmy S, Kim D (2008). Picturing the Iraq war: Constructing the image
of war in the British and U.S. press. Int. Commun. Gazette, 70(6):
443-462.

Filippov M (2009). Diversionary Role of the Georgia—Russia Conflict:
International Constraints and Domestic Appeal. Eur. Asia Stud.,



61(10): 1825-1847.

Galtung J (1986). On the role of the media in worldwide security and
peace. In: T. Varis (ed.) Peace and communication. San Jose,
Costa Rica: Universidad para La Paz, pp. 12-34.

Gamson WA (1985). Goffman’s legacy to political sociology. Theory
Soc., 14(5): 605-622.

Gross P (2002). Entangled Evolutions: Media and Democratization in
Eastern Europe. Washington D.C.: Woodrow Wilson Center Press.
Jakubowicz K (2007). Rude awakening: social and media change in

Central and Eastern Europe. Cresskill: Hampton Press.

Hall R (1997). The dynamics of media independence in post-
Ceausescu Romania. In: PH O’Neil (Ed.), Post-Communism and the
Media in Eastern Europe. London: Frank Cass and Company
Limited, pp. 102-123.

Hayes D, Guardino M (2010). Whose Views Made the News? Media
Coverage and the March to War in Irag. Pol. Commun., 27(1): 59-
87.

Hiebert RE (1995). Mass media as weapons of modern warfare. In RE
Hiebert (ed.) Impact of Mass Media: Current Issues. New York:
Longman, pp. 317-326.

lvanov V, Lange N (2008). KAS Democracy Report 2008: Ukraine.
Konrad Adenauer Stiftung. Retrieved February 3, 2009, from

http://www.kas.de/upload/Publikationen/2008/dr_ukraine.pdf.

Johansen MS, Joslyn MR (2008). Political persuasion during times of
crisis: the effects of education and news media on citizens' factual
information about Irag. J. Mass Commun. Q., 85(3): 591-608.

Kolmer C, Semetko HA (2009). Framing the Iraq War: Perspectives
from American, U.K., Czech, German, South African, and Al-
Jazeera News, Am. Beh. Scientist, 52: 643-656.

Kort M (2006). The Soviet Colossus: History and Aftermath. Armonk:
M.E. Sharpe, pp. 1-502.

Kumar D (2006). Media, War, and Propaganda: Strategies of
Information Management During the 2003 Irag War. Commun.
Critical/Cultural Stud., 3(1): 48-69.

Lee ST (2010). Peace journalism: principles and structural limitations
in the news coverage of three conflicts. Mass Commun. Soc., 13(4):
361-384.

Maslog C, Lee ST, Kim HS (2006). Framing analysis of a conflict: How
newspapers in five Asian countries covered the Irag War. Asian J.
Commun., 16(1): 19-39.

McNair B (1993). Reform and restructuring in the Soviet media: before
and after the August 1991 coup. In J. Eldridge (Ed.), Getting the
message: News, truth and power. London: Routledge, pp. 46-63.

McNair B (1994). Media in post-Soviet Russia: An overview. Eur. J.
Commun., 9(2): 115-135.

Mitchell L, Cooley A (2010). After the August war: A new strategy for
U.S. engagement with Georgia. Harriman Rev., 17(3-4).

Monaghan A (2008). ‘An enemy at the gates’ or ‘from victory to
victory’? Russian foreign policy. Int. Affairs, 84(4): 717-733.

Nikolchev | (1997). Polarization and diversification in the Bulgarian
press. In PH O’Neil (Ed.), Post-communism and the media in
Eastern Europe. London: Frank Cass and Company Limited.

Eckler and Kalyango 45

Osipovich A (January 20, 2009). Russia gas heads to Europe after
Ukraine dispute ends. Agency France Press.

Peng Z (2008). Framing the anti-war protests in the global village: A
comparative study of newspaper coverage in three countries. Int.
Commun. Gazette, 70(5): 361-377.

Quigley J (1991). Freedom of expression in the Soviet media. Loyola
of Los Angeles Entertainment Law Review, pp. 269-292.

Reporters without borders (2008). Worldwide press freedom index
2008. Retrieved February 15, 20009, from
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=29031.

Riasanovsky NV (2000). A History of Russia. New York: Oxford
University Press.

Rubin EL (2001). Getting Past Democracy. University of Pennsylvania
Law Review, 149(3): 65.

Ruigrok N, Scholten O, De Ridder J (2003). News coverage about the
Bosnian war. Paper presented at the annual conference of the
International Communication Association.

Russian media (2008). Optimum Media OMD Group. Retrieved on Jan.

15, 2012 from
http://www.interpartners.infoffiles/markets/THE_RUSSIAN_MEDIA_
SCENE.pdf.

Salovaara-Moring | (2009). Dead ground: time-spaces of conflict,
news, and cultural understanding. Commun. Rev., 12(4): 349-368.
Scheufele D (1999). Framing as a theory of media effects. J.

Commun., 49(1): 103-122.

Simon R (2004). Media, myth, and reality in Russia’s state-managed
democracy. Parl. Affairs, 57(1): 169-184.

Simons G, Strovsky D (2006). Censorship in contemporary Russian

journalism in the age of the war against terrorism: A historical
perspective. Eur. J. Commun., 21(2): 189-211.

Stent AE (2008). Restoration and revolution in Putin's foreign policy.
Eur. Asia Stud., 60(6): 1089-1106.

Tagliavini H (2009a). Independent international fact-finding mission on
the conflict in Georgia: report. Volume I.

Tagliavini H (2009b). Independent international fact-finding mission on
the conflict in Georgia: report. Volume 1.

Tzenov A (2008). Bulgaria-Russia relations in the aftermath of Putin's
era. Bulgarian National Radio. Retrieved March 15, 2009 from
http://www.bnr.bg/RadioBulgaria/Emission_English/Theme_Bulgaria
_And_The_World/Material/BaRP.htm.

Weber RP (1990). Basic content analysis. Newbury Park, CA: Sage.
2nd edition. Whitman RG,

Whitman RG, Wolff S (2010). The EU as a conflict manager? The case
of Georgia and its implications. Int. Affairs, 86(1): 87-107.



