
 

 

PLEASE SCROLL DOWN FOR ARTICLE

This article was downloaded by: [Kalyango, Yusuf]
On: 12 November 2009
Access details: Access Details: [subscription number 916845954]
Publisher Routledge
Informa Ltd Registered in England and Wales Registered Number: 1072954 Registered office: Mortimer House, 37-
41 Mortimer Street, London W1T 3JH, UK

Journal of Radio & Audio Media
Publication details, including instructions for authors and subscription information:
http://www.informaworld.com/smpp/title~content=t775653665

Political News Use and Democratic Support: A Study of Uganda's Radio
Impact
Yusuf Kalyango Jr. a

a E. W. Scripps School of Communication at Ohio University,

Online publication date: 12 November 2009

To cite this Article Kalyango Jr., Yusuf(2009) 'Political News Use and Democratic Support: A Study of Uganda's Radio
Impact', Journal of Radio & Audio Media, 16: 2, 200 — 215
To link to this Article: DOI: 10.1080/19376520903279399
URL: http://dx.doi.org/10.1080/19376520903279399

Full terms and conditions of use: http://www.informaworld.com/terms-and-conditions-of-access.pdf

This article may be used for research, teaching and private study purposes. Any substantial or
systematic reproduction, re-distribution, re-selling, loan or sub-licensing, systematic supply or
distribution in any form to anyone is expressly forbidden.

The publisher does not give any warranty express or implied or make any representation that the contents
will be complete or accurate or up to date. The accuracy of any instructions, formulae and drug doses
should be independently verified with primary sources. The publisher shall not be liable for any loss,
actions, claims, proceedings, demand or costs or damages whatsoever or howsoever caused arising directly
or indirectly in connection with or arising out of the use of this material.

http://www.informaworld.com/smpp/title~content=t775653665
http://dx.doi.org/10.1080/19376520903279399
http://www.informaworld.com/terms-and-conditions-of-access.pdf


Journal of Radio & Audio Media/November 2009

Political News Use and Democratic
Support: A Study of Uganda’s

Radio Impact

Yusuf Kalyango Jr.

This study examines the role of radio during the democratization process in

Uganda. It tests whether the use of political news and information on radio

in Uganda leads to support for democracy, accounting for public interest

in politics. Radio is the most accessed medium for current affairs in Africa,

and remarkably so in Uganda. Public opinion survey data show considerable

use of radio for political information, but no direct influence on support for

democracy. Greater use of radio to get political news was strongly related to

measures of political interest; which is also a moderating variable to demo-

cratic support. The utility of this study and its implications are discussed

in detail.

Introduction

This study examines the relationship between the use of political news on radio

and support for democracy during the current democratic transition in Uganda. It

also tests whether public interest in politics has a direct influence, or is a mod-

erating variable between radio news use and democratic support. Whereas some

educated working class and urban elite access newspapers and the Internet in most

of Africa, radio continues to dominate as the most accessible source of public affairs

information and news in urban and rural areas (Hyden, Leslie & Ogundimu, 2002;

Ocitti, 2006). Radio is regarded in Africa as a medium that narrows the knowledge

gap on current affairs and as an outlet for sociopolitical expression (Madamombe,

2005; Wanyeki, 2002). It is also considered the most viable and pervasive medium

in Uganda (Mwesige, 2004a).

Several scholars have argued the importance of using the mass media to sensitize

and mobilize the voting public to support democracy (Ansah, 1994; Coles, 1998;

Mwesige, 2004b). However, sensitization of citizens about democratic governance

in Uganda has been insufficient and ambiguous (Rubongoya, 2007; Tabaro, 2006).

Yusuf Kalyango (PhD, University of Missouri, 2008) is an Assistant Professor and Director of the Institute
for International Journalism at the E. W. Scripps School of Communication at Ohio University.

© 2009 Broadcast Education Association Journal of Radio & Audio Media 16(2), 2009, pp. 200–215
DOI: 10.1080/19376520903279399 ISSN: 1937-6529 print/1937-6537 online

200

D
o
w
n
l
o
a
d
e
d
 
B
y
:
 
[
K
a
l
y
a
n
g
o
,
 
Y
u
s
u
f
]
 
A
t
:
 
1
7
:
3
3
 
1
2
 
N
o
v
e
m
b
e
r
 
2
0
0
9



Kalyango/UGANDA’S RADIO IMPACT 201

Existing media laws and government restrictions have hampered the news media

in East Africa to have a profound effect on citizens to make rationale decisions in

support of democratic governance (Gariyo, 1993; Okoye, 2004; Wanyande, 1996).

In spite of that, some Ugandan journalists, radio talk show hosts, and news editors

have fought hard for press freedom to provide vital checks to abuses of power

through a combination of defiance, legal measures, and parliamentary lobbying

(Baguma, Lugalambi & Zawadi, 2000; Mwesige, 2004a).

In light of those challenges, FM radio stations in East Africa have been in the

forefront of political education by fostering public debate and sensitizing society

about the virtues of a democratic system through their news and public affairs

programs (Kannyo, 2004; Mwesige, 2004b). Radio journalists have taken a strong

position to report on all aspects of a failed-state and have provided a platform to

those in political opposition to address issues of democratic governance (Baguma

et al., 2000). The assumption here is that being the most powerful medium in most

of Africa, radio can sensitize and accelerate the democratic process among the

voting public.

Empirical research on media effects on political participation and democratic

support is largely confined to Western developed democracies where media ac-

cessibility and use is abundant, far-reaching, and multifaceted (Gussin & Baum,

2004; Hallin & Mancini, 2004). There is little empirical evidence to support this

theoretical assumption in any East African country (Baguma et al., 2000; Kalyango,

2008). This study looks at how the use of political news impacts Ugandans by

considering the assertions that radio is the most viable, pervasive medium, and a

harbinger of sociopolitical expression. Does the use of political information on radio

lead to support for democracy or does prior public interest in political information

contribute to support for democracy?

The analysis is based on public opinion data from the 2005 Afrobarometer con-

ducted in Uganda. Afrobarometer is a publicly funded non-for-profit research or-

ganization, which conducts regular comparative public opinion surveys on democ-

racy, market reform, and civil society in Africa. The ‘‘data are a public good,’’ which

are released via their website1 and other academic outlets.2 Ugandans were asked

about their media choice for political news; political interest, their preferences for

a one-party or pro-democratic multiparty system; plus other variables related to

political news use and support for democracy.

Political News Use

The central theoretical framework driving this study is that some people use

radio for exposure to political information and to fulfill individual political interests;

and that such interest and keenness leads to supporting democracy. Calvert (1999)

determined that consistent use of radio to get political news may result in increased

or decreased interest in political affairs as people seek to satisfy their curiosity.

Calvert’s idea evolved from early works on the uses and gratifications approach

D
o
w
n
l
o
a
d
e
d
 
B
y
:
 
[
K
a
l
y
a
n
g
o
,
 
Y
u
s
u
f
]
 
A
t
:
 
1
7
:
3
3
 
1
2
 
N
o
v
e
m
b
e
r
 
2
0
0
9



202 Journal of Radio & Audio Media/November 2009

(Perse, 1990; Rubin, 1994) with a premise that people select a news medium based

on how well it fulfills their curiosity and interests. McMillan (2006) and Newhagen

(1994) conceptualize this line of argument as a media use perspective.

Audience members seek mass media to indulge their needs based on institutional

interests, keenness, and their political and social beliefs (Hofstetter, 2001). Keenness

is a uses and gratifications concept which delineates mass mediated campaigns

through issue sensitization, social interaction, knowledge facilitation, and enabling

audiences to gain insight into circumstances that shape their milieu (Harwood, 1999;

Lull, 1990). The political news use has been applied to the idea of public keenness

on the political activity of leaders and as an abstraction of information seeking

dependency (McMillan, 2006). The media use perspective treats the public as not

merely passive audiences but treats audiences as actively involved in utilization of

media content to satisfy particular information needs. The audience makes use of

the media to make rationale decisions about circumstances that shape their lives.

This theorization is primarily concerned with consumption of political information

on radio for purposes of using the new knowledge on activities like support for

democracy.

The relationship between radio news use and support for democracy in transi-

tioning states in Africa, such as Uganda, has not been empirically examined. But

elsewhere in the world, Pinkleton and Austin (2001) found that press coverage

of political news in Western democracies can play a positive or negative role

in the democratic process, depending on how the public uses and perceives a

particular medium of interest. Morrell (2003) also found that U.S. citizens who have

higher confidence in the news media also tend to develop political knowledge and

interest in the political process, which influences their political beliefs and actions.

In the same vein, Pinkleton and colleagues (1998) stated that issues considered

important in the mass media lead to political awareness and interest; and the

political knowledge gained can influence support and active participation in politics.

These attributes are key components to understanding the relationship between

media use, political interest, and support for democracy particularly in Africa where

radio is considered the most pervasive, viable, and accessible source information

and news (Madamombe, 2005; Ocitti, 2006).

Historical Perspective

In 1980, the current president of Uganda, General Yoweri Museveni, waged guer-

rilla warfare against an elected civilian government and came to power in 1986. His

motivation was the regime’s alleged violation of election laws and the constitution.

When Museveni took power, he severely restricted multiparty politics and banned

political party activities. He claimed that such politics was divisive along tribal and

religious lines (Mamdani, 1996; Ocitti, 2006). For 19 years, President Museveni

governed Uganda under a unique political system, called the National Resistance

Movement (NRM).

D
o
w
n
l
o
a
d
e
d
 
B
y
:
 
[
K
a
l
y
a
n
g
o
,
 
Y
u
s
u
f
]
 
A
t
:
 
1
7
:
3
3
 
1
2
 
N
o
v
e
m
b
e
r
 
2
0
0
9



Kalyango/UGANDA’S RADIO IMPACT 203

Succumbing to international pressure, Museveni asked Ugandans to choose be-

tween the existing movement system and a multiparty system in a referendum in

June 2000 (Therkildsen, 2002). The president canvassed the country campaigning

against multiparty politics and persuaded voters that political parties would divide

people and create ethnic tension. Radio news programs and the current affairs talk

shows debated the pros and cons of a one-party movement system and backed the

opposition politicians, who called for a return to multiparty politics (Therkildsen,

2002). Instead of supporting a return to electoral democracy, Ugandans sided with

the authoritarian government in support of the president, who won the referendum

by 90.7% of the vote, as shown in Table 1. No known study has examined why

Ugandans went against the radio news campaign which advanced the return to

multiparty politics.

The president’s stay in power became constrained by the constitutional two-term

limit of elected office under his ‘‘Movement’’ political system. In his efforts to get

around this constraint, Museveni reversed his doctrine of the single-party system

in favor of multi-party politics, against which he had initially campaigned. The

price for this reversal was elimination of term limits. To this end he succeeded

Table 1

The June 2000 and July 2005 Referenda Data

Type of Political System Votes

Vote %

Age

Referendum

Date

Registered voters 9,609,703 29 June 2000

‘‘Yes’’ to Movement system 4,471,681 90.7% 29 June 2000

‘‘No’’ to Multiparty system 442,843 09.3% 29 June 2000

Total votes (voter turnout) 4,914,524 51.1% 29 June 2000

Invalid votes 148,800 29 June 2000

Registered voters 8,524,230 28 July 2005

‘‘No’’ to Movement system 297,865 07.6% 28 July 2005

‘‘Yes’’ to Multiparty system 3,736,367 92.4%

Total votes (voter turnout) 4,034,232 47.3% 28 July 2005

Invalid votes 93,144 28 July 2005

Note: The two referenda held in Uganda on June 29, 2000 and July 28, 2005 seeking the
wish of the people to open up the political space for multiparty democracy; a landmark in
Uganda’s democratization process.
Data source: The Uganda Electoral Commission

� The June 2000 Referendum Question: Which political system do you wish to adopt,
Movement or Multiparty?

� The July 2005 Referendum Question: Do you agree to open up the political space to allow
those who wish to join different organizations/parties to do so to compete for political

power?

D
o
w
n
l
o
a
d
e
d
 
B
y
:
 
[
K
a
l
y
a
n
g
o
,
 
Y
u
s
u
f
]
 
A
t
:
 
1
7
:
3
3
 
1
2
 
N
o
v
e
m
b
e
r
 
2
0
0
9



204 Journal of Radio & Audio Media/November 2009

in securing passage of a resolution in favor of a national referendum seeking to

amend the constitution to lift the presidential term limit. Museveni aggressively

used the influence of money and patronage in parliament to secure support for the

referendum (Afako, 2006).

Long-time political party crusaders and opposition politicians saw the 2005 refer-

endum as a smokescreen for keeping Museveni in power (Afako, 2006). Museveni,

who had constitutionally executed the policy of non-party politics and swayed the

public to believe that political parties divide people and create ethnic tension,

this time, traversed the country seeking support from voters for a return to multi-

party politics. Politicians and the elite, who had long advocated a reintroduction

of political parties, this time called for a boycott and denounced the government’s

move to return to multiparty politics. Uganda’s independent FM stations, led by

political commentators, journalists and talk-show hosts, debated the issue and pub-

licly supported the opposition by calling on voters to reject a return to multiparty

politics.

Despite the popular Democracy Now Special Report radio shows and daily Save

the Constitution political campaigns on FM radio call-in public affairs programs

which challenged and denounced Museveni’s move to amend the constitutional

presidential term limits, the public once again sided with the president in a 2005

referendum by 92.4% to 7.6%. The return to political pluralism assured the pres-

ident that he can campaign for the highest political office until retirement. It is

yet unknown why Ugandan voters ignored the radio viewpoint but supported the

president who flip-flopped on the issue. No study has yet explored why, in both

cases, Ugandans rejected the endorsement by the independent FM radio stations.

The turnout from the 2005 referendum was the lowest at 47% (see Table 1),

despite the president’s call for a big turnout, which pushed the opposition to declare

partial victory. The low turnout and lack of participation in the democratization

process had dashed the government’s hopes for a nationwide consensus to return

to multiparty democracy (Kalyango, 2008; Tabaro, 2006). Some political commen-

tators in Uganda wondered whether voters understand what they vote for and

whether the radio stations have any influence to mobilize the public to support

democracy (Afako, 2006). These events, whereby the public has twice voted in favor

of the president who has changed his political ideology on multiparty democracy,

despite radio stations vainly de-campaigning anti-democratic policies, also justifies

the present research endeavor.

Radio in Uganda

The struggle for freedom of the press in Uganda started as early as 1959 towards

the end of British colonialism (Sekalala, 1968). When Uganda gained independence

in 1962, the departing colonial rulers handed over the radio and printing press to

the incoming government of King Edward Muteesa, who became the first post-

colonial Ugandan president. The king had favorable coverage from the national

D
o
w
n
l
o
a
d
e
d
 
B
y
:
 
[
K
a
l
y
a
n
g
o
,
 
Y
u
s
u
f
]
 
A
t
:
 
1
7
:
3
3
 
1
2
 
N
o
v
e
m
b
e
r
 
2
0
0
9



Kalyango/UGANDA’S RADIO IMPACT 205

radio because the media at that time were used to advocate for liberty, socio-

economic opportunities for the indigenous people, and the right to self-rule. The

government expected favorable news and called for the media to promote ‘‘unity,

solidarity, and development’’ (Kabwegyere, 1974). So, from the 1970s until the

early 1990s, the state-owned national radio stations lacked independence from

government censorship and control, and struggled with professional integrity and

commercial sustainability (Ocitti, 2006).

Ocitti (2006) recounted that since Uganda attained its independence from Britain

in 1962, freedom of the press has been curtailed in various degrees by the assassi-

nation of investigative journalists in the late 1960s and 1970s, and the harassment

and detention of senior journalists and editors in the 1980s. In reality, however,

this harassment continued as government demanded the news editors to promote

‘‘developmental programs.’’ All electronic media, both television and radio stations

in Uganda, were state-owned until the late 1980s and were subject to censorship

and direct political control since independence (Carver, 1995). The emergence of

press freedom started when Museveni liberalized the media in 1992. Museveni

allowed the launch of privately owned radio stations, but did not give editorial and

managerial autonomy to state-owned radio (Kannyo, 2004).

For the time being, the liberalization of the media enabled the launch of dozens

of FM (Frequency Modulation) radio stations countrywide, plus a few independent

newspapers and a handful private television stations. The privatized FM radio un-

derwent significant changes throughout the 1990s, modeled after the current affairs

formats of the BBC’s Africa Service of Britain and the Deutsche Welle International

Radio of Germany. The first independent radio station was launched in January

1993 and by the end of 2007, there were over 70 privately owned FM radio

stations in Uganda. These FM radio stations attempted to foster debate within

the public sphere about the rule of law and also called for political accountabil-

ity (Mwesige, 2004b; Shrivastava & Hyde-Clarke, 2004). Veteran journalists who

used to work for the state-owned media started their own newspapers and FM

radio stations that exposed incompetence and corruption (Tripp, 2000). According

to Dicklitch and Lwanga (2003), these stations were quite independent, as they

launched investigative journalism and consequently exposed human rights viola-

tions and fraud.

These independent FM stations created public affairs programs and talk shows

which expanded the breadth of political news coverage, provided limited but vital

checks to abuses of power and acted as a mouthpiece for civil society interests

on issues of good governance (Matende, 2005; Mwesige, 2004a). Mwesige’s and

Matende’s case studies demonstrate that the independent FM radio stations cre-

ated weekly or daily shows like The Capital Gang, Save the Constitution, Political

Spectrum, and Parliament Yamwe about political accountability, democracy, and

governance. The public affairs programs and special reports generated popular

live interactive call-in debates between politicians and listeners. From a theoretical

perspective, this could be an indicator of greater interest in politics, which could

lead to public support for the democratization process.

D
o
w
n
l
o
a
d
e
d
 
B
y
:
 
[
K
a
l
y
a
n
g
o
,
 
Y
u
s
u
f
]
 
A
t
:
 
1
7
:
3
3
 
1
2
 
N
o
v
e
m
b
e
r
 
2
0
0
9



206 Journal of Radio & Audio Media/November 2009

Journalists investigated the misconduct of political elite, corruption, and abuse of

power by government. However, as the private radio stations took on the watchdog

function, the government resorted to a heavy-handed approach using constitutional

provisions to prohibit the autonomous performance of the liberalized media. Ugan-

dan authorities continued to use sedition and libel laws to detain and charge jour-

nalists on trumped up charges of defamation (Mwesige, 2004b). The sedition, libel,

and treason laws that the state constitutionally imposed on civil society became an

impediment to the functions of a free press in this transitioning semi-democracy. As

a result, the right to full political information and civic education was hampered by

these gags.

The heavy-handed approach of government to stifle press freedoms has persisted

throughout the post-independence era. Ocitti (2006) found that manipulation of

the private FM radio stations by proprietors and the government is as common

as the control of state-owned radio stations. A key constitutional change in the last

decade has been the reinforcement of press freedom by the Uganda Supreme Court.

A decision in 2004 declared that sedition and libel laws were unconstitutional in

their present statutory form.

The Uganda constitution still provided adequate press freedoms in 2008, but the

government occasionally suspended operating licenses of critical FM radio stations,

accusing them of producing content likely to damage their reputation (Ocitti, 2006).

The Uganda government still owned and controlled a few radio stations like Radio

Uganda, Uganda Broadcasting Corporation, Star FM, and others. Several political

elites from the ruling political party also own the majority of FM radio stations in

Uganda. In 2008, government control ranged from providing media proprietors with

investment incentives, especially if they are business-minded, to providing them

with free licenses to broadcast (Kalyango, 2008). This kind of media manipulation

existed in other parts of the third world, including Eastern Europe (Karlowicz, 2003).

According to Karlowicz, the media in these countries could not perform well when

governments had a stake or direct control.

A survey, commissioned by the International Republican Institute3 (IRI) and spon-

sored by USAID,4 found that by January 2006, 47% of Ugandan voters did not

know that the presidential elections would be held in February 2006. Forty-nine

percent of voters did not even know they were voting under a multiparty political

system. International election observers reported that Ugandan voters were not

well informed about the 2000 and 2005 referenda (Tabaro, 2006). Considering

the ongoing intimidation of journalists and suppression of information, the question

arises as to whether all of these important political campaigns and the current affairs

interactive discourse on radio between content providers and listeners significantly

lead to support for democracy.

One would expect use of political information on radio to lead to support for

democracy in Uganda if there is any interest in politics, particularly since earlier

case studies in several African countries have shown radio’s potential to mobilize

the masses (Hyden et al., 2002). However, the recent political developments in

Uganda tell a different story, particularly in instances where the president mobilizes

D
o
w
n
l
o
a
d
e
d
 
B
y
:
 
[
K
a
l
y
a
n
g
o
,
 
Y
u
s
u
f
]
 
A
t
:
 
1
7
:
3
3
 
1
2
 
N
o
v
e
m
b
e
r
 
2
0
0
9



Kalyango/UGANDA’S RADIO IMPACT 207

the voting public to reject multiparty democracy and thwart radio news with its

public affairs that support it. With the Ugandan press operating under those pre-

vailing circumstances, to what extent does political news use lead to support for

democracy? To what extent does political interest account for any relationship that

exists between radio news use and democratic support?

Based on this model, the following hypotheses are tested.

H1: The more Ugandan voters use radio to get political news, the stronger their

interest in politics.

H2: The more Ugandan voters access coverage of political news on radio, the

higher their support for democracy.

H3: The higher the level of political interest, the greater the level of support for

democracy.

Data, Design and Sampling

A survey conducted by Afrobarometer in Uganda in 2005 systematically measured

public opinion on democracy, governance, quality of life, as well as radio news

use. Data collection was timely because Uganda had just conducted referenda

to determine the fate of multiparty democracy, which were shortly followed by

presidential and parliamentary elections. Complete data and the survey codebook

are released to the public for independent research and replication every 2-year

period after the survey.

In Uganda, Afrobarometer covered a randomly selected sample of 2,400 respon-

dents in 2005. According to Afrobarometer, these sampling designs reduce the

likelihood that different ethnic or language groups are left out of the population

sample. Stratified, area probability and multistage random sampling were employed

to ensure that more populated geographical areas had a proportionally greater

probability of being selected into the sample. Data represented a cross-section of

all voting citizens over 18 years old, with individuals randomly selected from a

household which was also randomly selected. Interviews were conducted in English

and in eight Ugandan languages that are spoken by 80% of the national population:

Luganda, Lusoga, Luo, Ruyankole, Rutoro, Rukiga, Ateso, and Lugbara.

Afrobarometer used some questions grouped in subparts with a distinctive vari-

able name such as democratic support, democratic participation, and quality of

life, among others. The same questionnaire was used in all languages containing

identical items to produce scientifically reliable data. Only the data related to radio

news use, political interest and support for democracy were analyzed. Multiple

scale responses such as refused to answer, not applicable, and other, were excluded

from the analysis. Also excluded were skipped responses and missing data. A total

of 2,000 cases were used.

The Principal Component Analysis (PCA) was used to determine how many princi-

pal components should be retained to adequately describe the variance in a system

D
o
w
n
l
o
a
d
e
d
 
B
y
:
 
[
K
a
l
y
a
n
g
o
,
 
Y
u
s
u
f
]
 
A
t
:
 
1
7
:
3
3
 
1
2
 
N
o
v
e
m
b
e
r
 
2
0
0
9



208 Journal of Radio & Audio Media/November 2009

Table 2

Principal Component Factor Analysis of Key Indicator Variables

MV and DV Indicators

Cum.

Var.

%

Total Var.

Understand politics & keenness .83

Political interest Our votes matter .71 20.401

Question actions of my leaders .52

Political parties (un)necessary .82

Democratic support Pro-democracy or no democracy .77

Is Democracy worth it? .67 20.804

Note: Varimax rotation method with Kaiser Normalization was used to extract components for
the indicators of political interest and support for democracy. This total model predicts 79.1%
of the cumulative variance. MV and DV refer to the moderating variable and dependent
variable respectively.
Raw data source: The Afrobarometer

of indicator variables (Thomson, 2004). As Table 2 shows, data were extracted

for the key indicator variables using Varimax rotation from a set of questions with

almost the same sampling weights. In other words, the PCA was performed on the

key indicator variables for the DVs and turned into one factor, but not performed

on the two IVs. Results from the overall model clarified the structure of the loadings

matrix, with a prediction at 79.6% of the cumulative variance of indicators being

preserved.

Since all of the variables are continuous, OLS regression was then used to deter-

mine how much of the variance could be explained. The statistical analysis sought

to determine the relationship between radio news use and political interest; and

ran tests on whether radio news use has a direct influence on the respondents’

support for democracy. Also assessed was whether political interest is a moderat-

ing variable for the relationship between radio news use and democratic support.

Statistical interpretation of key descriptive factors, coefficients, collinearity, and an

explanation of all possible assumptions of the regression models were detailed using

the stepwise method (Osborne & Waters, 2002). First, cross-tabulation produced

descriptive results on correlations to establish voters’ opinion on the key indicator

variables.

Results

This study examined whether public consumption of radio news on political

affairs leads to support for democracy. Also examined was political interest; whether

it is a moderating indicator of radio news use and support for democracy. On the

D
o
w
n
l
o
a
d
e
d
 
B
y
:
 
[
K
a
l
y
a
n
g
o
,
 
Y
u
s
u
f
]
 
A
t
:
 
1
7
:
3
3
 
1
2
 
N
o
v
e
m
b
e
r
 
2
0
0
9



Kalyango/UGANDA’S RADIO IMPACT 209

question of political news use, 73% of respondents indicated that they use the

media, especially radio, to get news about politics and government. Overall, 68.3%

said they use the media for political information everyday, while 25% use a medium

of choice a few times a week.

Cross-tabs results showed that respondents are interested in politics, discuss pol-

itics, and hold strong beliefs about the impact of their votes on their leaders. With

all key indicators of political interest entered in the model, 83% of respondents said

they were interested in what was going on during the democratization process.

Regarding democracy, Ugandans were asked how strongly they are committed in

their expressed support of democracy. Overall, 79.6% strongly supported democ-

racy. Likewise, 71.2% of Ugandans expressed active involvement in politics while

a slim majority favored a change from the autocratic movement system created by

President Museveni, to a multiparty political system. These findings are consistent

with Bratton et al.’s (2005, p. 89) earlier analysis of the 2002 Afrobarometer results:

‘‘most Ugandans pronounce themselves both supportive of democracy (80%) and

satisfied with democracy (72%). When asked whether they preferred a system of

electoral democracy with no presidential term limits, nearly three quarters (73%)

supported the president’s political platform of no presidential term limits.’’ This is

in striking contrast to what radio news and current affairs had consistently opposed

to be detrimental for democracy.

A stepwise regression analysis was run to test H1 which states that the more

Ugandan voters use radio to get political news, the stronger their interest in politics.

Hypothesis 1 was accepted. The ‘‘radio news use’’ values in that model produced

strong predictors at .653 adjusted R2. This equation eliminates any chance or bias in

the multiple correlations when all key indicator variables of media use are entered.

In this model, 69.4% of the variance on political interest could be explained in

radio news use, significant at the .05 alpha level.

Hypothesis 2 was not supported by these data. The stepwise model showed that

the more Ugandan voters access coverage of political news on radio, the less their

support for democracy. When asked whether Ugandans trust both the independent

and the state-run radio, Beta coefficients indicated a negative relationship (�.199;

and �.187). Even the adj. R2(.214) indicated that radio news use was not a strong

predictor of the voters’ support for democracy.

Hypothesis 3 suggested that the higher the level of political interest, the greater

the level of democratic support. This assumption was statistically significant at an

adjusted variance of .611 with a positive standard coefficient at .413 (Beta). Political

interest was entered into the equation as an adjusted covariate to see if it was a

moderating variable with positive regression coefficients between radio news use

and democratic support. This was done using logistic regression. Both correlation

and the logit were significant, with a 26% increase in variance in democratic support

from the use of radio for political information. This important correlation indicates

the impact of political interest as a moderating variable between the dependent

variable and the independent variable. Table 3 provides more information on these

results.

D
o
w
n
l
o
a
d
e
d
 
B
y
:
 
[
K
a
l
y
a
n
g
o
,
 
Y
u
s
u
f
]
 
A
t
:
 
1
7
:
3
3
 
1
2
 
N
o
v
e
m
b
e
r
 
2
0
0
9



210 Journal of Radio & Audio Media/November 2009

Table 3

Influence of Radio News Use and Political Interest on Democratic Support

Model 1 Model 2 Model 3

Predictors (Beta) S.E. (Beta) S.E. (Beta) S.E.

Radio news use

Source/choice (.613) .057*

Public affairs news (.387) .041*

Political interest

Interested in politics (.413) .054*

Our votes matter (.316) .049*

Question leaders’ actions (�.103) .021

Radio news use

Source/choice (�.199) .031

Public affairs news (�.187) .029

N D 2000. Adj. R2
D .653 Adj. R2

D .611 Adj. R2
D .214

Note: Model 1 shows predictors of radio news use on political interest; Model 2 shows
predictors of political interest on support for democracy; Model 3 shows predictors if radio
news use on support for democracy. The asterisk (*) indicates a statistical significance at the
alpha level of .05.
Raw data source: The Afrobarometer.

Discussion

The aim of this study was to determine whether the use of political information

on radio in Uganda leads to support for democracy or whether prior public interest

in politics is a moderating variable to their support for democracy. Public opinion

survey data show considerable use of radio for political information by Ugandans,

but no direct influence on support for democracy. Greater use of radio to get

political news was strongly related to measures of political interest; which is also

a moderating factor between radio news use and the increased public support for

democracy.

Election observers5 and international pollsters had reported that sensitization of

the Ugandan public towards democracy by the government and the media was

inadequate. They argued that the state had used the ignorance of voters to conduct

referenda and to change laws that were antidemocratic. In support of uses and

gratifications, data showed that greater use of radio by respondents to get political

news lead to higher interest in politics. This supports H1 that the more Ugandan

voters use radio to get political news, the stronger their interest in politics. By use

of radio, Ugandan voters developed individual interest in public affairs and their

D
o
w
n
l
o
a
d
e
d
 
B
y
:
 
[
K
a
l
y
a
n
g
o
,
 
Y
u
s
u
f
]
 
A
t
:
 
1
7
:
3
3
 
1
2
 
N
o
v
e
m
b
e
r
 
2
0
0
9



Kalyango/UGANDA’S RADIO IMPACT 211

keenness contributed to the political discourse in the democratization process. This

supports earlier case studies that implied how radio remains the most accessible

and pervasive medium in Africa (Berger, 2000; Mwesige, 2004a).

Despite this considerable use of radio for political news, there was no direct

influence of radio news use on support for democracy. This rejects H2 due to lack

of direct influence of radio news use and the public support for democracy. In fact,

the descriptive findings show that radio in Uganda contributes to public debate but

with less trust in the state-owned radio. The use of radio was not a strong predictor of

democratic support and this could possibly be explained by the negative influence

it generates due to the question of trust. Government officials who own and operate

several FM radio stations undercut public trust in the media and contribute to the

journalistic norms of elevating autocracy (Rubongoya, 2007). Another reason the

direct influence of radio to support democracy is non-existent could be the same

explanation posited by Okoye (2004) and Wanyande (1996). The authors concluded

that existing media laws and state restrictions have hampered the independence of

the news media in East Africa and have had a profound effect on citizens to make

rationale decisions in support of democratic governance.

On the question of political interest, more than two-thirds of Ugandan voters

understand politics and say they have the ability to participate in democracy and

influence political behavior. The findings support the media use hypothesis that

the higher the level of political interest, the greater the level of democratic support.

Political interest is significantly achieved through political keenness and information

seeking from radio use of interactive political shows such as Political Spectrum,

Olutindo, Parliament Yamwe, and The Capital Gang. The majority of Ugandans

surveyed were pro-democracy and valued democracy as a worthwhile system. Yet

the majority of respondents still supported a totalitarian president while a slim

majority still desired the single-party government. What happened during Uganda’s

referenda does not reflect what some of the literature hypothesized about the impact

of political news coverage on the democratization process. This could be explained

by what Rubongoya (2007) and Nyamnjoh (2005) opined that ‘‘homogenization

of political propaganda through the press orchestrated by government spinning’’

affects the political efficacy of illiterate voters who make up the majority of the

electorate.

Since the Ugandan independent media generally report and expose graft and

unprofessional conduct in public service as well as the executive and legislative

branches of government, Ugandan voters trusted President Museveni who appar-

ently remains above media criticism. The president is generally still beyond media

criticism as Aseka (2005) and Rubongoya (2007) earlier asserted, but the Ugandan

cabinet ministers or other government bureaucrats are constantly criticized and their

acts are exposed by public affairs radio shows and other political news programs.

The media still do not connect the Ugandan president directly to his failing regime

and graft within State House (Rubongoya, 2007). The criticism of his administration

and other politicians makes voters rally behind the president, but not the indepen-

dent adversarial press.

D
o
w
n
l
o
a
d
e
d
 
B
y
:
 
[
K
a
l
y
a
n
g
o
,
 
Y
u
s
u
f
]
 
A
t
:
 
1
7
:
3
3
 
1
2
 
N
o
v
e
m
b
e
r
 
2
0
0
9



212 Journal of Radio & Audio Media/November 2009

President Museveni normally promises voters that he is the only capable leader

among politicians who can handle state problems (Afako, 2006). Rubongoya’s

(2007, p. 17). Seminal work on regime hegemony in Uganda showed that Mu-

seveni’s government ‘‘repealed presidential term limits from the constitution by ha-

rassing media personalities, and intimidating the opposition.’’ Democratic support is

more popular among Ugandan voters, but barely equals their desire for a totalitarian

system of government as a result of conflicting political information disseminated by

the state-controlled national radio, which counters the privately owned independent

FM stations (Kalyango, 2008). This shows that some independent radio paints a

gloomy picture of a failed state, but the government counters those reports with their

own spin through state-owned radio stations. The government’s spin that becomes

part of the political news propagates that what the regime has done and plans to

do is in the best interest of citizens.

As indicated in the previous section on radio news use in Uganda, certain free-

doms of speech and of the press are curtailed by the president and his lieutenants. To

the ordinary voter, the democratization process becomes ‘‘politics as usual.’’ This in

theory is consistent with Shin’s (1999 & 2006) assessment that democracy is known

to mean different things to different people. To borrow Bratton and colleagues’

words (2005, p. 89), the ‘‘concept of democracy in Uganda has become so flexible

that it means all things to all people, thus losing any core content.’’ Based on these

findings and the case studies on Uganda’s political leadership, one can conclude

that Ugandan voters were not adequately informed about democratic principles and

values by some prominent national radio and the state. This may explain why the

majority of Ugandans did not cast votes in favor of basic democratic values during

the two referenda on multiparty democracy despite their strong democratic support.

Conclusion

The more Ugandan voters access news coverage of political information on

independent radio accounting for their interest in politics, the higher their support

for democracy. Ugandans also see democracy as a political activity through which

they fulfill an obligation of answering a president’s call to renew his ideology and

regime legitimacy. As a result, the president periodically gets away with changing

his political ideologies in referenda despite radio news coverage, which oppose such

unconstitutional political maneuvers. Without addressing presidential hegemony

through which the government imposes despotic policies that undermine multiparty

democracy, stifle political contestation, suppress a free press, and curtail political

mass mobilization on independent radio, a reversal to full autocracy is inevitable.

The limitations of this study are primarily grounded in some of the unanswered

questions that emerge from these findings. It remains unclear whether Ugandan

voters truly recognize presidential hegemony in undermining the democratization

process; this matter needs further exploration. Could there be other reasons that

explain why the direct influence of radio to support democracy is unsupported? As

D
o
w
n
l
o
a
d
e
d
 
B
y
:
 
[
K
a
l
y
a
n
g
o
,
 
Y
u
s
u
f
]
 
A
t
:
 
1
7
:
3
3
 
1
2
 
N
o
v
e
m
b
e
r
 
2
0
0
9



Kalyango/UGANDA’S RADIO IMPACT 213

an ideological tool, could the national radio also build support for anti-democratic

sentiments of those in power? Are there some underlying cultural institutions that

are more important than democracy?

What we learn from this endeavor is just a first step at understanding radio use of

political information disseminated through news and public affairs programs for the

process of democratization in this part of the transitioning world. The implications

from this study can add considerably to what we know about uses and gratifications

in a third world country like Uganda: that if civil society gets citizens interested

about politics, radio can play a major role at fostering public debate and sensitizing

society through their news and public affairs programs to mobilize citizens to

support democracy.

Notes

1http://www.afrobarometer.org/
2http://www.icpsr.umich.edu/, University of Michigan–Inter-University Consortium for Po-

litical and Social research.
3IRI stands for the International Republican Institute. It is a U.S. federally funded not-for-

profit organization whose mission is to introduce and spread democracy worldwide through
training citizens and election workers on their civil responsibility, principles of individual
liberty and the values of electoral democracy.

4USAID is the United States Agency for International Development, whose mission in third
world countries is to introduce strategic reforms for good governance plus financing programs
for development, relief, food assistance, health recovery programs and education.

5The IRI was one of the international election observers. The Democracy Monitoring
Group (DEM-Group) was another observer and an independent pollster. DEM-Group is a
non-governmental, consortium of three Ugandan Civil Society organizations; namely, Action
for Development (ACFODE), the Uganda Joint Christian Council (UJCC), and the Uganda
Journalists safety Committee (UJSC)

References

Afako, B. (2006). Uncharted waters: The movement approaches transition in Uganda. Report
prepared for DFID, Makerere University, Kampala.

Ansah, P. (1994). Privatization of radio—implications and challenges. In K. Karikari (ed.),
Independent broadcasting in Ghana. Accra: Ghana University Press.

Aseka, E. M. (2005). Transformational leadership in East Africa: Politics, ideology and commu-
nity. Kampala, Uganda: Fountain Books.

Baguma, R., Lugalambi, G., & Zawadi, D. (2000). Up in the air: The state of broadcasting in
Eastern Africa. Nairobi, Kenya: Panos.

Berger, G. (2000). Grave new world? Democratic journalism enters the global Twenty-first
century. Journalism Studies, 1(1), 81–99.

Bratton, M., Mattes, R., & Gyimah-Boadi, E. (2005). Public opinion, democracy, and market
reform in Africa. Cambridge University Press.

Calvert, S. L. (1999). Children’s journeys through the information age. Boston: McGraw Hill.
Carver, R. (1995). Themes and trends in African broadcasting. In Article 19, Who rules the

airwaves? Broadcasting in Africa. London, UK: Index on Censorship.
Coles, P. (1998). Turn your radio on. New Scientist, 148(3), 38–39.

D
o
w
n
l
o
a
d
e
d
 
B
y
:
 
[
K
a
l
y
a
n
g
o
,
 
Y
u
s
u
f
]
 
A
t
:
 
1
7
:
3
3
 
1
2
 
N
o
v
e
m
b
e
r
 
2
0
0
9



214 Journal of Radio & Audio Media/November 2009

Dicklitch, S. & Lwanga, D. (2003). The politics of being non-political: Human rights orga-
nizations and the creation of a positive human rights culture in Uganda. Human Rights
Quarterly, 25(2), 482–509.

Gariyo, Z. (1993). The media, constitutionalism and democracy in Uganda. Kampala, Uganda:
Centre for Basic Research.

Gussin, P. & Baum A. M. (2004). In the eye of the beholder: An experimental investigation
into the foundations of the hostile media phenomenon. Presented at Annual Meeting of
the American Political Science Association, September 2–5, at Chicago, IL.

Hallin, D. C., & Mancini, P. (2004). Comparing media systems: Three models of media and
politics, communication, society, and politics. Cambridge: Cambridge University Press.

Harwood, J. (1999). Age identity, social identity gratifications, and television viewing. Journal
of Broadcasting & Electronic Media, 43, 123–136.

Hofstetter, R. C. (2001). Media self-efficacy: Validation of a new concept. Mass Communica-
tion & Society 4(1), 61–77.

Hyden, G., Leslie, M., & Ogundimu, F. (2002). Media and democracy in Africa. New Brunswick,
NJ: Transaction Publishers.

Kabwegyere, T. (1974). The politics of state formation: The nature and effects of colonialism
in Uganda. Nairobi, Kenya: East Africa Literature Bureau.

Kalyango, Y. (2008). Media performance and democratic rule in East Africa: Agenda setting
and agenda building influences on public attitudes. A Ph.D. dissertation from the University
of Missouri accessible on Pro-Quest.

Kannyo, E. (2004). Change in Uganda: A new opening? Journal of Democracy, 15(2), 125–
139.

Karlowicz, I. (2003). The difficult birth of the fourth estate: Media development and democracy
assistance in the post-conflict Balkans. Budapest, Hungary: Center for Policy Studies.

Lull, J. (1990). Family social uses of television as extensions of the household. In J. Bryant
(ed.), Television and the American family. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.

Madamombe, I. (2005). Community radio: A voice for the poor: Better local communications
can boost development, democracy. African Renewal: United Nations Department of
Public Information, 19, 4–5.

Mamdani, M. (1996). Citizen and subject: Contemporary Africa and the legacy of late Colo-
nialism. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Matende, D. (2005). The State of the news media in Kenya. Presented at the annual meeting
of the Kenya Union of Journalists in Nairobi, Kenya.

McMillan, S. J. (2006). Coming of age with the Internet: A qualitative exploration of how the
Internet has become an integral part of young people’s lives. New Media & Society, 8(1),
73–95.

Morrell, M. (2003). Survey and experimental evidence for a reliable and valid measure of
internal political efficacy. Public Opinion Quarterly, 67(4), 589–602.

Mwesige, P. G. (2004a). ‘‘Can you hear me now?’’ Radio talk shows and political participation
in Uganda. Ph.D. Thesis in Communication, Indiana University, United States.

Mwesige, P. G. (2004b). Disseminators, advocates, and watchdogs: A profile of Ugandan
journalists in the new millennium. Journalism, 5(1), 69–96.

Newhagen, J. (1994). Media use and political efficacy: the suburbanization of race and class.
Journal of the American Society for Information Science, 45(6), 386–394.

Nyamnjoh, F. (2005). Africa’s media, democracy and the politics of belonging. London, UK:
Zed Books.

Ocitti, J. (2006). Press politics and public policy in Uganda: The role of journalism in democ-
ratization. London: Edwin Mellen Press.

Okoye, A. (2004). The rule of law and sociopolitical dynamics in Africa. In P. Zeleza, P.
McConnaughay, T. Zeleza (Eds.). Human rights, the rule of law, and development in Africa.
University of Pennsylvania Press.

Osborne, J. & Waters, E. (2002). Four assumptions of multiple regression that researchers
should always test. Practical Assessment, Research & Evaluation, 8(2), 1–9.

D
o
w
n
l
o
a
d
e
d
 
B
y
:
 
[
K
a
l
y
a
n
g
o
,
 
Y
u
s
u
f
]
 
A
t
:
 
1
7
:
3
3
 
1
2
 
N
o
v
e
m
b
e
r
 
2
0
0
9



Kalyango/UGANDA’S RADIO IMPACT 215

Perse, E. (1990). Audience selectivity and involvement in the newer media environment.
Communication Research, 17, 675–697.

Pinkleton, B. & Austin, E. (2001). Individual motivations, perceived media importance, and
political disaffection. Political Communication, 18(3), 321–334.

Pinkleton, B., Austin, E. & Fortman, K. (1998). Relationships of media use and political
disaffection to political efficacy and voting behavior. Journal of Broadcasting & Electronic
Media, 42, 34–49.

Rubin, A. (1994). Media uses and effects: A uses and gratifications perspective. In J. Bryant
and D. Zillmann, (eds.), Media effects: Advances in theory and research. Hillsdale, NJ:
Lawrence Erlbaum Associates.

Rubongoya, J. (2007). Regime hegemony in Museveni’s Uganda: Pax Musevenica. New York,
NY: Palgrave MacMillan.

Sekalala, A. (1968). The Press. Kampala, Uganda: Milton Obote Foundation Press.
Shin, D. C. (1999). Mass politics and culture indDemocratizing Korea. New York: Cambridge

University Press.
Shin, D. C. (2006). Democratization: Perspectives from global citizenries. CA: Center for the

Study of Democracy.
Shrivastava, M., & Hyde-Clarke, N. (2004). International media regime and news management:

Implications for African States. South African Journal of Political Studies, 31(2), 201–218.
Tabaro, R. (2006). Evolving party-movement relations in Uganda: The case of the 2006

election. The Legal and Institutional Context of the 2006 Elections in Uganda, Makerere
University.

Therkildsen, O. (2002). Uganda’s referendum 2000: The silent boycott. African Affairs, 101,
231–241.

Thomson, B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts
and applications. New York, NY: American Psychological Association.

Tripp, A. M. (2000). Political reform in Tanzania: The struggle for associational autonomy.
Comparative Politics, 32(2), 191–214.

Wanyande, P. (1996). Mass media-state relations in post-colonial Kenya. Africa Media Review,
9(3), 54–76.

Wanyeki, L. (2002). Up in the air: The state of broadcasting in Eastern Africa. London: PANOS.

D
o
w
n
l
o
a
d
e
d
 
B
y
:
 
[
K
a
l
y
a
n
g
o
,
 
Y
u
s
u
f
]
 
A
t
:
 
1
7
:
3
3
 
1
2
 
N
o
v
e
m
b
e
r
 
2
0
0
9


